اخبار و مصاحبه
شماره : 34211
۱۲:۴۹ ۱۳۹۲/۶/۲۲
امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد

گروه سیاسی: علیرضا صدرا با بیان اینکه در اداره نظام باید الگوسازی و مدل‌سازی کرد، افزود: در این زمینه مدل ما قطعا امام(ره) است که قرآن را وارد زندگی کرد و اسلام را دین انسان‌سازی و دین سیاسی و به ثمر نشستن قرآن را بدون حکومت و حاکمیت غیرممکن می‌دانست. 

مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)/ 14
علیرضا صدرا:

امام(ره) با وارد کردن قرآن در زندگی الگوسازی و مدل‌سازی کرد

گروه سیاسی: علیرضا صدرا با بیان اینکه در اداره نظام باید الگوسازی و مدل‌سازی کرد، افزود: در این زمینه مدل ما قطعا امام(ره) است که قرآن را وارد زندگی کرد و اسلام را دین انسان‌سازی و دین سیاسی و به ثمر نشستن قرآن را بدون حکومت و حاکمیت غیرممکن می‌دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست «مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)» با حضور علیرضا صدرا عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ایکنا برگزار شد.

وی در ابتدای نشست ایجاد شبهه برای بیانات امام خمینی(ره) را معضلی دانست که باید صاحب‌نظران و متخصصان، شبهاتی که در مورد برخی نظریات امام وجود دارد تبیین کنند و دراین زمینه اجتهاد را عامل بنیادی دانست.

صدرا با بیان اینکه اجتهاد به معنی استنباط احکام و نیازهای ما بر طبق مبانی قرآن است، گفت: متشابهات در هر امری شبهه‌انگیز است، در قرآن نیز ممکن است، سوء‌استفاده شود، و متشابهاتی وجود دارد که باید روشن شوند.

 صدرا:
شیعه دو پایه مکتب و امام دارد و رهبر انقلاب در حکومت یک پایه مشروعیت را شرعیت می‌دانست که با مقبولیت ایجاد نمی‌شود، بلکه ازدید ایشان شرعیت و مقبولیت مشروعیت را تشکیل می‌دهند و مکمل هستند

وی در ادامه افزود: نکاتی در سخنان امام(ره) وجود دارد که ممکن است برای افراد شبهه ایجاد کند و افرادی با تفسیر این مطالب به نفع خود سوء‌استفاده کنند، ما باید راه‌هایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم و این نوعی اجتهاد است، البته در این زمینه نقد اجتهادانه و اجتهاد نقادانه ضروری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مورد اندیشه‌های امام کار زیادی صورت نگرفته است، عنوان کرد: باید یک نگاه راهبردی، هدفمند، جامع و نظام‌مند از امام داشته باشیم زیرا ایشان با تلاش زیاد کاخ وسیع و مستحکمی از معرفت بنا کرده که رسیدن به آن مستلزم کارهای بزرگ است.

صدرا قرآن را نقشه و راهنما دانست و تصریح کرد: امام(ره) نیز به علت آنکه از آبشخور قرآن استفاده کرده برای ما نقشه راه است و اینکه فقط به عنوان یک دایرة‌المعارف به ایشان نگاه کنیم، پسندیده نیست.

وی با اشاره به وجود فقها و عارفان بی‌شمار در طی تاریخ اسلام عنوان کرد: در تاریخ اسلام فقهی که به حکومت نینجامیده زیاد بوده است و امام خمینی با معماری بی‌نظیر خود نظامی را ایجاد کرد که فقه آن عین حکومت است و اصولا ایشان معتقد بود فقه اگر حرکت ایجاد نکند و خروجی آن حکومت نباشد، حکومت امام مکتوم می‌ماند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اداره نظام باید الگوسازی و مدل‌سازی کرد، افزود: در این زمینه مدل ما قطعا امام(ره) است که قرآن را وارد زندگی کرد و اسلام را دین انسان‌سازی و دین سیاسی و به ثمر نشستن قرآن را بدون حکومت و حاکمیت غیرممکن می‌دانست.

صدرا در ادامه عنوان کرد: امام(ره) با سنت عملی در قالب نظام و انقلاب خود قرآن را به اندازه قدر مقدور پیاده می‌کند، رهبری و انقلاب ایشان برگردان معارف قرآن و اسلام است.

 صدرا:
امام(ره) با سنت عملی در قالب نظام و انقلاب خود قرآن را به اندازه قدر مقدور پیاده می‌کند، رهبری و انقلاب ایشان برگردان معارف قرآن و اسلام است

این پژوهشگر سیاسی نظریه ولایت ‌فقیه را ولایت اسلامی مورد نظر پیامبر اکرم(ص) دانست و تصریح کرد: امام(ره) بعنوان یک مجتهد به اندازه امکاناتش در راستای ولایت معصوم اجتهاد می‌کرد.

صدرا با بیان اینکه از دید امام(ره) در همه زمان‌‌ها و مکان‌ها حکم فقه رایج است، ابراز کرد: این تعبیر ولایت مطلقه فقیه را می‌رساند، رهبری پیامبر(ص) نیز نیز امامت است و در دوران غیبت حضرت مهدی(عج) افرادی باید به صورت جامع آن را پیاده کنند و بنیانگذار جمهوری اسلامی مطابق با زمان آن را عملی کرد، هرچند این نظریه در طول تاریخ تشیع وجود داشته و در مورد آن بحث شده است.

وی با اشاره به کتاب ولایت‌فقیه امام خمینی(ره) گفت: ایشان ابداعاتی در این زمینه داشته، اما بدعت نیست و کار بزرگ امام این بود که نظریه ولایت‌فقیه را جامع و مفصل مطرح کرد، امری که در گذشته هرگز انجام نشد.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: شیعه دو پایه مکتب و امام دارد و رهبر انقلاب در حکومت یک پایه مشروعیت را شرعیت می‌دانست که با مقبولیت ایجاد نمی‌شود، بلکه ازدید ایشان شرعیت و مقبولیت مشروعیت را تشکیل می‌دهند و مکمل هستند.

وی با اشاره به ارتباط امام(ره) با توده مردم افزود: ایشان در عین مردمی بودن ذره‌ای عوام‌فریبی نمی‌کند، به تنهایی خود یک امت است و نوع رهبری او در تاریخ بعد از پیامبر و ائمه بی‌بدیل است و تفاوت بنیادی رهبری ایشان با سایر رهبران در این جنبه نیز به عیان قابل مشاهده است.

خبرگزاری قرآن - مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)/ 14

©2023 . All Rights Reserved